رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی(ع): صاحبان سرمایه و تولید گران می بایست به افزایش بهره وری توجه نمایند

 رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز جمعه در اولین روز بهار و نخستین روز سال 1393، در اجتماع عظیم زائران و مجاوران رضوی علیه السلام با تبریک مجدد سال نو، ابعاد مختلف نقشه کلان راه کشور در سال جدید یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را تبیین کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی واستقبال روسای قوا و دیگر مسئولان از این سیاستها، به طرح سه سئوال مهم و پاسخ گویی به آنها پرداختند.
1-    خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی چیست؟
2-    آیا این هدف تحقق پذیر است یا یک آرزو و خیال خام است؟
و 3ـ اگر تحقق پذیر است الزامات آن چیست؟

ایشان در پاسخ به سئوال اول یعنی «ویژگی های اقتصاد مقاومتی» گفتند: اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای کاهش تاثیر پذیری خود از تکانه های اجتماعی و اقتصاد جهانی، متناسب با شرایط خاص خود، به آن روی آورده اند.
درون زا بودن و تکیه بر ظرفیتها و امکانات داخلی در عین برونگرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی بود که رهبر انقلاب بیان کردند.
 ایشان افزودند: متاسفانه برخی قلم ها و زبانها تلاش می کنند با طرح شبهاتی نظیر محدود و محصور شدن اقتصاد ایران، راه مقاوم سازی اقتصاد کشور و سعادت ملت را سد کنند در حالیکه اقتصاد مقاومتی با جامعه جهانی تعاملی صحیح خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای در بیان سومین ویژگی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کردند این اقتصاد، اقتصاد دولتی نیست بلکه «مردم بنیاد» است. البته مسئولین موظفند با آماده سازی شرایط و هدایت و کمک، راه را برای حضور مردم و سرمایه های مردمی آماده کنند.
اقتصاد دانش بنیان در عین استفاده از تجربیات و مهارتهای فعالان صنعتی و کشاورزی، تعبیر دیگری بود که رهبر انقلاب برای افزایش درک عمومی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی، مورد استفاده قرار دادند.
توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی در عین توجه به شاخصهای رایج اقتصادی جهان نظیر رشد ملی و تولید ناخالص ملی و موثر بودن اقتصاد مقاومتی در همه شرایط چه تحریم و چه غیر تحریم آخرین ویژگی هایی بود که رهبر انقلاب در پاسخ به سئوال اول یعنی خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی بیان کردند.
الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی سومین سئوالی بود که به علت اهمیت آن، حضرت آیت الله خامنه ای، بخشی از سخنانشان در اولین روز سال جدید را به آن اختصاص دادند.
پاسخ ایشان در این زمینه بر چهار ضرورت متمرکز بود: 1- حمایت همه جانیه مسئولان از تولید ملی به عنوان حلقه اساسی پیشرفت کشور 2- اهمیت دادن صاحبان سرمایه و تولید گران به افزایش بهره وری و تولید ملی 3- ترجیح صاحبان سرمایه به فعالیت در عرصه های تولیدی بجای حضور در عرصه های غیر تولیدی و 4- پایبندی ملت به استفاده از تولیدات داخلی

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان افزودند: به توفیق الهی آینده‌ی روشن این سرزمین عزیز متعلق به جوانان میهن است و دشمن همچنان محکوم به شکست و ناکامی است.