آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری(همزمان با اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بهره وری )

همزمان با اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بهره وری و روز ملی بهره وری

آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری  در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

تنها راه توسعه اقتصادی پایدار، تمرکز بر رشد بهره وری از طریق افزایش خلاقیت و نوآوری است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی بهره وری، یک خرداد ماه و همزمان با روز ملی بهره وری، آئین بزرگداشت روز ملی بهره وری و هفتمین جشنواره ملی بهره وری با حضور و مشارکت مقامات مختلف کشوری، فعالان اقتصادی، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار گردید.

همواره در مراسم روز ملی بهره وری، علاوه بر اعطای لوح های تقدیر تجربیات موفق ارتقای بهره وری، به موفق ترین و برترین شرکت‌های حاضر در جشنواره، تندیس ملی بهره وری اهدا می گردد، که در هفتمین دوره به دلیل وضعیت نه چندان مساعد اقتصادی کشور در چندین سال گذشته ، هیچ یک از 3000 بنگاه اقتصادی مورد بررسی حایز دریافت تندیس ملی بهره وری نگردید.

فرشید شکرخدایی؛ دبیر جشنواره ملی بهره وری: به رغم هدف گذاری‌هایی که در سطح ملی و در قالب برنامه‌های 5 سالۀ  توسعه تاکنون تعریف شده است، هیچگاه و در هیچ مقطع زمانی دستیابی به اهداف بهره‌وری محقق نشده است. این موضوع از مهمترین نشانه‌ها در کشور در زمینه کمبود یک عامل تشویقی و محرک برای بخش‌های مختلف اقتصادی جهت توجه بیشتر به موضوع بهره‌وری است. جشنواره ملی بهره‌وری با هدف توسعه نظام جامع سنجش و ‌اندازه گیری بهره‌وری در کشور و همچنین ايفاي نقش پيش برنده در افزايش بهره‌وری سازمانها و شرکت‌های کشور به طور سالانه برگزار می‌شود. همچنین برگزاری این جشنواره باعث تشويق بنگاهها براي ‌اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری و انجام پروژه‌های بهبود با بهره گيري از مدل مدیریت بهره‌وری سرآمد خواهد شد. از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره می توان از افزايش توان رقابت‌پذيري سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در محيط كسب و كار بين المللي و همچنين افزايش سازگاري آنها با بازارهاي جهاني نام برد. ایجاد زیرساخت اطلاعاتی مناسب جهت توسعه فعالیت‌های بهینه کاوی در سطح ملی و بین المللی و شناسايي و تجليل از بهره ورترین و پرتلاش‌ترین سازمانها، شرکت‌ها و مدیران کشور نیز در راستای اهداف برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری می باشد.

جشنواره ملی بهره وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره­وری و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و قدردانی از بهره­ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می گردد. در هر دوره این جشنواره سازمان ها در 5 رویداد شامل مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار و مسابقه برترین توان اجرا با یکدیگر به رقابت می پردازند. لازم به ذکر است فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال (مصادف با روز ملی بهره وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد .

همچنین مرکز اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان (Nesi.ir) در زیر چتر جشنواره ملی بهره وری (Ipcel.ir)  و با حمایت نشریه رتبه و مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران، برای نخستین بار در سطح ملی نسبت به اندازه گیری رضایت کارکنان با هدف انتخاب بهترین محل برای کار در ایران اقدام نمود. این طرح با فراخوان از بهترین بنگاه های اقتصادی در سال 1394 آغاز گردید که 81 بنگاه اقتصادی در قالب مسابقه انتخاب بهترین محل برای کار در هفتمین دوره جشنواره ملی بهره وری به عنوان پیشگاه در این طرح شرکت نموده و شاخص رضایت کارکنان خود را در 14 حوزه اندازه گیری نمودند. شایان ذکر است در نخستین دوره این مسابقه با نظر کمیته علمی هفتمین جشنواره ملی بهره وری، دو شرکت به عنوان بهترین محل برای کار در ایران انتخاب شدند.

در اولین مسابقه برترین توان اجرا نیز تعداد 26 سازمان در ارزیابی شرکت نموده اند که متاسفانه هیچ شرکتی حد نصاب امتیاز جهت دریافت لوح تقدیر مسابقه را کسب ننمود.